понедељак, 23. новембар 2015.

NEW YORK

Njujorčani su čudna sorta. Oni misle da se Amerikanci dele na Njujorčane i sve druge. Kada ih pitate da vam kažu odakle su, odgovor je uvek: "Njujork! Svi drugi kažu da su iz Sjedinjenih država.
Kada neko iz Ohaja kaže: "Pusti ga, on je Njujorčanin", to znači:"Pusti budalu svoje vrste, sve što zacrta mora da ostvari"! Oni se prepoznaju po akcentu, koriste često: o.k., sure, upadljivo klimaju glavom dok vas slušaju u znak odobravanja, glasno se smeju, krive usne pri razmišljanju, gestikuliraju.
Sećam se jednog Njujorčanina koji je došao u Beograd da vidi grad u kome živi teniserka Ana Ivanović za koju kaže da je žena njegovog života. Posetili smo njenu osnovnu školu, Teniski savez Srbije, teniske terene na kojima je igrala. Bila sam sigurna da je sve to skrivena kamera i da će mi to na kraju saopštiti, tako da sam bila ukočena "kao seoska mlada". Ali ne! Tog dana sam dobila najbolju dnevnicu koju sam ikada zaradila, sve zahvaljujući našoj Ani.
Drugi Njujorčanin je tražio da ga upoznam sa lokalnim ribarima koji love na Dunavu. Kada se vratio kući, pisao mi je da se proveo kao nikada u životu, bez obzira što se sa ribarima sporazumevao i rukama i nogama.
Kada sam radila sa četiri studenta iz Njujorka, u toku ture u Knez Mihajlovoj, organizovali su mini koncert za prolaznike. Bila je dobra zabava u kojoj sam se osećala kao gost, a ne kao domaćin. Posle jednog sata "svirke", u šeširu je bilo dovoljno da svi odemo na pivo.
...
Završavam sa gostima razgledanje, pozdravljam se i žurim na sledeću turu istog dana.
Ostajem sa jednim parom. Kažu mi:
- Dajte nam Vaš imejl, da Vam pošaljem zajedničke slike!
- Naravno!
- Recite nam, šta još ova dva metuzalema iz Njujorka mogu da vide?
Ja ih zbunjeno gledam.
- Dobro ste čuli, odakle su vam sledeći gosti? U kom pravcu Vi idete?
- Radim sa grupom iz xxx koja je zainteresovana za antikvitete, nadaju se da ovde ima jeftinih starina
- Da, zato što je niži standard, misle da će ovde naći zlatni ćup pun para. Takvih kod nas ima ko kusih pasa. Srećan sam što tako ne razmišljam!
- Majo, Vi ste još mladi, imate godina kao naša najmlađa ćerka, nemojte da Vas ovi ljudi "navedu" na ovu strast. To je tako nebitno, kao lanjski sneg. Vezivanje za materijalne stvari koje su nam nevažne i nemaju veze sa nama, da bi pokazali drugima da se razumeju u antikvitete. Verovatno tako misle da su mudriji i pametniji. Oni će reći da vole tu lepotu. U redu, to je njihova stvar, oni su takvi, njihov izbor. Mene bi interesovalo da vidim te ljude, oni su mi zanimljiviji više nego ta roba. Moja žena i ja, kada čujemo da se neka slika na aukciji prodala za milion dolara i više, setimo se vica o svešteniku i kuvanoj ribljoj glavi. Znate li taj vic?
- Ne
- Ovo moramo da vam ispričamo. Mi smo Jevreji, znamo puno viceva na naš račun.
- Da znate, ortodoksni Jevreji jedu kuvanu riblju glavu... Dakle: ''Sveštenik dolazi kod rabina i kaže:
- Ja znam da si ti pametan čovek, ali nije mi jasno zašto jedeš kuvanu riblju glavu?
- To je jako ukusno, jer pravimo na poseban način i to je jedan ritual od početka do kraja pripremanja jela. Pravo da ti kažem, i ti bi to trebalo da probaš, pomaže pri pamćenju!
- Kako to misliš?
- Bolje ćeš razumeti Stari i Novi zavet, smiruje pri molitvama, pruža harmoniju.
- Ako je tako. i ja bih voleo da probam!
- Ali, to moraš da platiš!
- Koliko to košta?
- 10.000 $!
- Ne mogu, to je skupo za mene.
- Stani malo, ti sumnjaš u mene?! Možemo da se dogovorimo: ja ti garantujem da kada pojedeš skuvanu riblju glavu, postaćeš mudriji i pametniji. Evo, predlažem ti da odemo kod advokata i potpišemo ugovor. Ja se obavezujem da ću ti vratiti 10.000 $ ako ti ne postaneš mudriji i pametniji. Sve sam ti rekao. Idi kući i razmisli! Jutro je pametnije od večeri.
Sutradan, dolazi sveštenik i kaže:
- Dogovoreno! Pre svega moramo da potpišemo ugovor, posle ću ti sve platiti. Kada platim, ti mi spremaš skuvanu riblju glavu, a novac vraćaš kao što si obećao.
- Važi
U sred jela sveštenik kaže rabinu:
- Ti si mene prešao, ova riblja glava ne vredi 10.000 $. Treba da mi vratiš novac kako smo se dogovorili!
- Ti si izgubio! Ja sam u pravu, kao što sam ti rekao, upravo si sada postao i mudriji i pametniji!

Нема коментара:

Постави коментар