понедељак, 23. новембар 2015.

DA SAM ZNAO DA PEVAM

Ulica Kneza Mihajla, radim sa gostima iz cele Evrope koji su došli na kongres u Beograd. U toku ture pored nas prolazi Nele Karajlić. Okrećem se prema grupi i objašnjavam:
- Ovo je naš poznati muzičar-pevač. Krasi ga duhovitost i moderno filozofsko razmišljanje. U našem najpoznatijem nedeljniku "Nin" na pitanje novinara : ...
"Koja je Vaša neostvarena želja"? On je odgovorilo:
- Da sam znao da pevam gde bi mi kraj bio!
Potrudila sam se da ovo prevedem verodostojno ,ali u pogledu sam videla da prisutni to ne razumeju.
Potražila sam pomoć od gostiju iz bivših YU republika da dopremo do suštine. "Braćo pomagajte" Svi smo se trudili da objasnimo ovu prostu rečenicu, ali niko van našeg govornog područja nije razumeo. Pitam se šta bi bilo da smo prevodili pesmu "Bos ili Hadžija", "Balada o Pišonji i Žugi" ili "Zenica bluz". Nele zbunjuje moje goste. Kada on smisli nešto pogodi kao Mesi u gol. Verovatno ću mu biti drago da čuje ovo poređenje.
U mom slučaju njegova rečena bi izgledala ovako:
- Kada bih znala put do Avala gde bi meni bio kraj!

Posle izvesnog vremena gosti su rekli da su shvatili, tačnije samo su hteli da budu fini. Na kraju krajeva nema smisla da su glupi u društvu. "Nije vreme na autogolove"
Ovo je u stvari pravi pokazatelj razumevanja naše kulture. Za sagledavanje suštine potrebno je poznavanje jezika i tada nema dodatnih objašnjenja oko kojih se vrtimo u krug. Prisutna površnost lični na tvrđavu koja je u prošlosti imala vojna uporišta, svedok minulih epoha, danas je izgubila svoju funkciju ali i dalje je prisutna i postoji.
...
Internacionalna grupa iz 8 različitih zemalja tražila je odlazak na koncert popularnog pevača sa ovih prostora. Dana 29,12,2012, nastup u Sava Centru imao je Haris Džinović. Predložila sam im ovaj koncert jer to je odgovaralo njihovim zahtevima. Sutradan na turi jedva sam čekala da čujem utiske:
- Histeričan pevač,
- Nije mi jasno kako on može da bude popularan!
- Pravi Balkanski mačo tip
Ovi su imitirali njegov nastup na sceni koje je izgledalo kao imitacija crtanih junaka.
Samo me je jedna osoba pitala o čemu on peva i pohvalila njegove glasovne sposobnosti. Drugi su prenosili svoje utiske, bez dodatnih pitanja.
Od ove grupe samo 2 osobe su dočekale kraj koncerta. Ostali su napustili salu . Svi su se složili da je to za njih novo iskustvo i da im je drago da su čuli modernu muziku . Pohvalili su atmosferu na koncertu koja je "strastvena" ali to je sve bilo daleko od njihovog muzičkog ukusa.
Još jednom imala sam priliku da vidim kako gosti doživljavaju jedan deo naše kulture.
Stvari slično stoje i sa istorijom. Svako tumači na svoj način, tačnije onako kako mu se sviđa.
Zbog toga vas molim da kada čujete stranca koji se trudi da priča srpski, pohvalite njegovo znanje, podstaknite ga da nastavi dalje, jer on može da razume našu kulturu. Hvala.

Нема коментара:

Постави коментар