среда, 24. јун 2015.

FLERT JE UMETNOST


Nadam se da ste čuli za pesmu Đorđa Balaševića: "Kao Bane, dobri sin, tih i miran, čist i fin"? Svako od nas, u toku svog školovanja, imao je jednog Baneta kome su se sva deca divila i zavidela u isto vreme. On je redovno učio i radio domaće zadatke. Nije izostajao iz škole bez razloga, tačnije, nije hvatao krivine. Kao predsednik odeljenske zajednice, molio je nastavnike da nam odlože kontrolni za koji većina nije bila spremna. Čitao je svoj pismeni zadatak iz srpskog javno, kao primer drugima, uz obavezni aplauz na kraju. Predstavljao školu na takmičenjima. Što bi se reklo: dete za svaku kuću!

             U mom slučaju, on se zvao Zvezdan. Bio je skroman i neupadljiv , pomalo stidljiv, ali temeljan i staložen. Na klasično pitanje roditelja kako je bilo u školi, moj odgovor, u slučaju loše ocene, bio je da je i Zvezdan dobio četvorku. To je značilo da je bio težak test. Svi idu linijom manjeg otpora, tako i ja uvek nađem neki izgovor. Mislim da je za ostale u razredu on bio pametan i pre nego što se rodio. Da li je on shvatio tajnu formulu da misli dva koraka unapred? Ostali su se trudili da Zvezdanu pronađu manu. Niije bio od one dece koje su zvali "vegeta, u sve se meša". Njegov stil oblačenja nije pratio modne trendove, kao kod druge dece. Oblačio je žuti džemper, sive pantalone, što je van modnih pravila toga doba i zbog toga je proglašen daltonistom. Eto, da nije njega, ne bih nikada saznala za ovaj izraz ''daltonizam''.
            Radeći s turistima, često se dešava da radim u sa internacionalnom grupom. I baš u takvim grupama, shvatila sam da je velika sličnost među ljudima istog zanimanja i slične klime, da je zemlja porekla u tom slučaju nebitna. Baš u takvim grupama, uvek imate nekoga koji liči na Zvezdana. Neko, ko je drugačiji od većine, neko, ko je pročitao knjigu o zemlji koju posećuje i to razumeo na pravi način, spajajući iskustva od ranije, sa novim saznanjima. Pametniji od mene dokazali su da se napisani cilj 10 puta češće dostiže od onog koji je samo zamišljen, planirajući sve unapred, uvek spremni na plan B. Napravili su vreme od najmanje 45 minuta u kontinuitetu, tokom kojih nema prekidanja i ometanja. Takve osobe imaju visoku dozu samopouzdanja i naučenu toleranciju i korektnost. Ali, i oni imaju Ahilovu petu. Ovo je priča o njima
'' Danas imamo važne goste povodom Evropskog kongresa. Ukupan broj je petnaest. Svi su iz različitih zemalja. Poznaju se već dugo, rade zajedno. Svi su prvi put u Beogradu. Molim vas, standardnu turu.''  Za mene je ovo prvi put na turističkoj turi u rodnom gradu

            Ovo su bile reči domaćina kongresa koji me obaveštava o gostima. Klasična priča Beograđana koji nikada nisu bili na turističkoj turi. Šta ima neko da im soli pamet kad oni sve znaju. U stvari, kada ne znaju, prave se da znaju. Ali i oni će dobili svojih pet minuta u mojoj hronici.
Grupa se okuplja ispred hotela. Prilazim mi gospodin ...

'' Vi ste naš vodič za danas?  Ja sam Jurgen, na moju inicijativu naša grupa želi da vidi znamenitosti Beograda. Molim Vas, recite nam nešto o arheološkom nalazištu Vinča. Po planu, videćemo hram Svetog Save, crkvu Svetog Marka, Kalemegdanski park i Beogradsku tvrđavu. Recite nam najvažnije o dešavanjima u vašem gradu u 20-tom veku sa kulturno-društvenog stanovišta.''
            Sve je ovo bilo bez čitanja, u stvari, sve je rekao o svom bogatom turističkom iskustvu. Bila sam iznenađena njegovom pripremom, jer to se zaista retko dešava, tačnije, jednom ili dva puta godišnje
''Nisu svi došli, očekujemo Rossija. Znao sam da on kasni. Nije mu prvi put. Evo ga, ide!''
Prilazi mi gost , ljubi mi ruku i izvinjava se zbog kašnjenja uz obrazloženje da je imao problema sa karticom (ključem) u sobi.
'' Ja sam namerno kasnio, jer je to način da Jurgen pokaše svoje znanje iz društvenih nauka. On sa sobom nosi enciklopediju koju je sakrio ispod sedišta. Ja, kada nešto ne znam, pitam njega, on je bolji od google-a. Sigurno vas nije pitao za stare Rimljane, jer su tada germanska plemena bili varvari. Pitao je sve ostalo. Evo, ja Jurgena predlažem za vašeg asistenta, ako Vi nešto ne znate, on zna. On je kao najbolji đak u razredu.''
Sve ovo pokazuje da je Rossi stari zabavljač u društvu i da su svi navikli na njega. Smeju se.

    U toku ture, Jurgen neupadljivo pokazuje svoje znanje i informisanost o prilikama kod nas, za razliku od ostatka grupe koji samo sluša. Ali, tu je Rossi.
'' Ništa ne vredi Jurgenu da sve zna kada nije šarmantan i zgodan, kao ja. On se čak i ne udvara ženam!''
'' Ja sam oženjen!''
''Baš zato, udvaraš se udatim ženama, njima je udvaranje najpotrebnije, moraju da pokažu sebi i drugima da i dalje nešto vrede i da privlače muškarce. On ništa ne zna. Ja ću to posle da ti objasnim. On to ne zna. Flert je umetnost!''''

 Italijani lažu žene i one im veruju.''

'' Nije lepo da upotrebljavaš tako ružne reči poput lažeš. Eto, zato nemate uspeha kod žena, dosadni ste, ne znate da zabavite ženu, nema vas u vicu. Kada Italijana ne bi bilo u vicu kao neodoljivim zavodnicima, ja bih se zabrinuo. Zbog toga bi vlada trebala da padne kod nas.''
Ja se smejem sa ostatkom grupe
'' Sve dok se žene meni smeju, mene se sećaju, a ti si smrtno ozbiljan. Na kraju krajeva, kakva je to žena koja nije imala Italijana u svom životu?''
To je bio vrhunac njegovog humora.
...
Na kraju ture, sa svima sam se pozdravila, a sa Rossijem poljubila, jer je hteo da mi pokaže da je naučio da se ljubi tri puta. Niko ne zna sa koliko se žena tog dana poljubio.

 

 

Нема коментара:

Постави коментар